Vikt-kontroll

Det är ett sånt tjat om vikt hit och dit. Man är för tjock o bla bla bla..
Man ska se ut på ett visst sätt. Smal som en pinne. I USA ska man
ha size Zero?? Asså "storlek noll"??!! Betyder inte noll ingenting??
 
-"Hej, jag vill ha storlek "ingenting" för min
kropp är så smal att den knappt existerar!!"





Man får inte alls vara för stor. Man ska vara smal.. precis som
i media.. Men inte för smal.. Hur får man kontroll??! Vad exakt
ska man väga?? Det finns ju BMI... Där står det var man ligger
och vad man ska ha för att vara "normal". Men det verkar inte
stämma.. Inte för oss som lever i 2007. De flesta som har "den
perfekta kroppen" ligger på undervikt. så har vi kontroll på vikten
egentligen?? Och kommer vi nånsin få tillbaka kontrollen??

Vi ligger redan på size zero, och alla tycker det är normalt!!
snart kommer det säkert komma size -1. Skulle inte förvåna
mig alls...Vilken vikt är Anorexi?? Vilken storlek på kläder
är Anorexi?? Eller har vi gått in på Fettma så mycket att
vi totallt glömt bort gränsen på vad som är sjukligt smalt.
 
Jag har tappat kontrollen totallt. Jag vet inte ens vad som
är normalt längre... Mitt BMI ligger på 16,7. Vilket är väldigt
lågt.. "Normalt" ska man ligga på18,5 - 24,9 i BMI. BMI på
under 18,5 är undervikt. De som har en BMI under 17,5 har
en "farlig undervikt"- Anoroxi.. Där ligger nog de flesta idag.

Även jag. Men eftersom det klassas som normallt ser folk mig
som smal. Inte för underviktig. Och absolut inte Anorexi...Att
ha "Size Zero" är trendigt och snyggt. De som räknas över det
ses som större.. och de som är "stora", de räknas som ett hälso-
-problem. Ta kontroll över problemet innan det är för sent!!

Här kan du räkna ut ditt eget BMI
http://www.halsomalet.se/bmi.asp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0